pur si simplu

Mararul

In flori, galben, gradina, ierburi aromatice on 16/07/2010 at 11:40

Cand am creat prima mea gradina mi-am propus sa fie un loc care sa ma bucure, un loc in care sa cresc flori, ierburi aromatice, fructe si legume. Nu inteleg de ce gradinile de flori discrimineaza impotriva legumelor, ierburilor si fructelor. Voiam ca in gradina mea sa fie democratie. Cine a facut trandafirul nobil si mararul ignobil? 

Splendidele manunchiuri de flori de marar

Splendidele manunchiuri de flori de marar

Spre deosebire de alti gradinari care instituie in straturile lor de flori adevarate regimuri totalitare eu am lasat forta frumusetii sa faca selectia. Nu elimin din gradina flori pe alt criteriu decat ca nu sunt frumoase si imi este foarte greu sa gasesc flori urate.

Sunt indragostita de delicatele flori de marar, de imaculatele flori albe ale fasolei, de maciuliile ciufulite ale florilor de ceapa si de clopoteii delicati ai ardeilor. Insa mararul cu frunzele sale delicate si tijele sale albastru-verzui au unele dintre cele mai interesante flori.

Frunze filiforme si flori galben acid

Frunze filiforme si flori galben acid

Umbrelele galbene ale mararului dau unui strat de flori inaltime si transparenta. Mararul nu este o primadona. Frunzele sale ca penele ravasite, manunchiurile delicate cu flori minuscule galbene lasa  sa se vada toate florile plantate in jur asa cum o perdea fina de dantela lasa sa se intrezareasca eleganta sufragerie cu mobile grele.

Plantele de marar grupate asigura o pata de galben pe un fond de albatru-verzui

Plantele de marar grupate asigura o pata de galben pe un fond de albatru-verzui

Plantez marar din loc in loc in golurile lasate in gradina de lalele sau allium. Am descoperit in timp ca mararul plantat solitar lasa plantele din jur sa dicteze culoarea dominanta, insa atunci cand grupez plantele de marar galbenul lor luminos decide culoarea,galbenul acid cu gust de lamaie si mirosind ca mancarea buna facuta de bunica nu mai lasa nici o alta culoare din jur sa vorbeasca.

Galbenul este atat de guraliv pentru ca, langa el sta cuminte ca un frate mai mare si mai intelept verdele-albastriu sau albastru-verziu al tulipinii si frunzelor. Orice galben, cu atat mai mult unul acid ar straluci langa asa un verde.

Ce alta floare invoca mai bine gustul copilariei?

Ce alta floare invoca mai bine gustul copilariei?

Mararul este usor de crescut, umbrelele sale doldora de seminte se imprastie in gradina si in fiecare an mararul apare fidel, loial ca papadiile.

Poate asta este motivul pentru care cei mai multi dintre gradinari il ignora: este prea simplu de cultivat. In mintea gradinarului fitos lipsa de provocare face din marar o planta lipsita de noblete. Insa la plante nu este ca la oameni. Mararul nu este mai putin frumos.

Pentru mine mararul este si va ramane una dintre plantele care evoca anii cei mai frumosi, gusturile cele mai placute: mancarea de mazare cu marar a bunicii, telemeaua frecata cu marar si chiftelele de neconceput fara el sau maioneza cu marar de langa untosul somon fiert, castravetii murati la care ajungi numai printre tulpinele inmiresmate, mestesugit rasucite in gura borcanului. Ce alte flori stiti capabile sa evoce gusturi mai dulci decat cele pe care le readuce in memorie atat de statornicul marar? Eu nu stiu prea multe.

  1. Arata frumos manunchiurile de marar, dar acuma mi-ai cam facut pofta de un sos de marar cu chiftelute 😀 si e aiurea pentru ca aici unde sunt eu nu gasesc marar.

    • Astazi asta voi pregati la pranz. Nu imi place sa arunc mararul si pentru ca trebuie sa il raresc voi folosi frunzele la chiftelute. Imi pare tare rau ca nu gasesti marar insa daca poti tine un ghiveci undeva in dreptul unei ferestre eu am avut succes si asa.

Lasă un comentariu